Recunoașterea în România a hotărârii judecătorești străine de schimbare a numelui

În cazul în care ți-ai schimbat/și-a fost schimbat numele printr-o hotărâre judecătorească pronunțată în străinătate, pentru actualizarea actelor de stare civilă din România (certificat de naștere, certificat de căsătorie, carte de identitate sau pașaport) este necesară parcurgerea procedurii denumită exequatur.

În cazul în care ți-ai schimbat/și-a fost schimbat numele printr-o hotărâre judecătorească pronunțată în străinătate, pentru actualizarea actelor de stare civilă din România (certificat de naștere, certificat de căsătorie, carte de identitate sau pașaport) este necesară parcurgerea procedurii denumită exequatur.

Înscrisuri necesare

Procedura este reglementată de Codul de procedură civilă din România și presupune centralizarea mai multor înscrisuri înainte de formularea cererii în fața instanței de judecată.

Spre exemplu, în cazul unui cetățean român, domiciliat în Statele Unite ale Americii, care și-a schimbat numele prin hotărâre judecătorească pronunțată în Statele Unite, procedura a presupus centralizarea următoarelor înscrisuri:

  • Copia hotărârii străine – în traducere legalizată.
  • Copia citației care atestă că petentul a cunoscut data înfățișării în instanță.
  • Certificarea sau legalizarea hotărârii judecătorești din străinătate, emisă de grefa instanței străine.
  • Copie acte de stare civilă cu numele vechi.
  • Orice acte străine din care să rezulte faptul că solicitantul folosește noul nume în străinătate (pașaport, carte de identitate, permis de conducere).

Competența de soluționare

Codul de procedură civilă stabilește faptul că instanța competentă în această materie este Tribunalul (deci nu Judecătoria sau Curtea de Apel). Acum, se pune în discuție: care Tribunal?

Codul face distincția clară și spune că există două variante:

  • cazul în care solicitantului i-a fost refuzată, de către o instituție, recunoașterea hotărârii – Tribunalul competent teritorial de la locul refuzului.
  • în celelalte cazuri – Tribunalul București.

Soluția

Analizând înscrisurile depuse o dată cu cererea de recunoaștere, Tribunalul a dispus recunoașterea hotărârii judecătorești străine de schimbare a numelui, pronunțată în Statele Unite ale Americii, iar persoana interesată a procedat ulterior la actualizarea actelor de stare civilă din România cu noul nume recunoscut.

Cum te putem ajuta?

Dacă te afli în situația în care ți-ai schimbat numele printr-o hotărâre judecătorească în străinătate, din diferite motive (așa ai dorit, adopție, divorț), te putem ajuta în procedura de recunoaștere a acelei hotărâri pe teritoriul României.

Te rugăm să ne contactezi la adresa de e-mail: av.emanuel.dragan@gmail.com sau av.naomidragan@gmail.com sau la numerele de telefon: 0751 777 664 sau 0749 277 137.


Mă numesc Emanuel V. Drăgan și sunt licențiat în Drept la UMFST ”George Emil Palade” din Târgu Mureș. Am absolvit un master profesional în Instituții judiciare și profesii liberale și, în prezent, sunt avocat colaborator una dintre cele mai de prestigiu Societăți Civile Profesionale de Avocați – Dobre, Damian & Asociații, în cadrul Baroului Mureș. În timpul liber, scriu articole juridice, tutoriale și despre alte situații interesante din viața de zi cu zi. Mă găsești și pe Linkedin sau mă poți contacta aici.